مرکز دانلود نوحه و مداحی و کلیپ و ....

عشاق جهان در طلب دیدن یارند... ما در دو جهان عاشق دیدار حسینیم ...ما تکیه به دیوار و در کس ننمودیم ..... عمریست که بر سایه دیوار حسینیم

مرکز دانلود نوحه و مداحی و کلیپ و ....

عشاق جهان در طلب دیدن یارند... ما در دو جهان عاشق دیدار حسینیم ...ما تکیه به دیوار و در کس ننمودیم ..... عمریست که بر سایه دیوار حسینیم

سخن روز

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان :ماه مهمانی خداوند و ماه اطاعت و بندگی بر عموم مسلمانان جهان مبارکباد

در فراق مادر

تشکر و قدردانی
بدین وسیله از تمامی عزیزانی که در مراسم تشییع و تدفین و ترحیم مادرمان : مرحومه الحاجیه خانم نعمتی شاهسوار شرکت نموده اندتقدیر و تشکر می نماییم  .
با تشکر: از طرف خانواده سهرابی و مدیریت وبلاگ : رحیم سهرابی شاهسوار ( شهسواری)

زندگینامه شاعران اهلبیت علیه السلام

استان آذربایجانشرقی : (9)

زندگینامه مرحوم میرزا علی آقا دلخون خیابانی
مرحوم  حاج میرزا علی عطار خیابانی متخلص به دلخون یکی از شعرای با اخلاص و
شیرین زبان شهر تبریز می باشد. دلخون با لعلی و دلریش معاصر بوده و چنان چه
نقل می کنند به ویژه با دلریش دوستی نزدیکی داشته و هجو لعلی در دیوانش که
برای دلریش و دلخون آمده حاکی از این مسئله می باشد. او در حوالی میدان قطب
به شغل عطاری اشتغال داشت و منزلش هم بالاتر از تپلی باغ در کوچه ای که هنوز
به نام دلخون نامیده می شود زندگی میکرده و هیئت عزاداران دلخون که فعلا نیز از
هیئات معتبر شهر به حساب می آید توسط آن شاعر از هیئات محله خیابان جدا شده
و پس از فوت دلخون همان هیئت چند دهه تعطیل شد که بعد ها با سعی و کوشش
فرزندش محسن دلخون دوباره دایر و رونق بیشتری یافت که فعلا در قالب هیئات
 سینه زن عرب و زنجیر زنان (با مداحی حاج محمد علی مونسی) به فعالیت می پردازند.
دلخون پس از عمری خدمت در هیئات حسینی در سال ۱۳۰۵ شمسی به رحمت ایزدی
پیوست و در گورستان آش توکن(محل مدرسه شهید خیابانی) مدفون گردید.

زندگینامه شاعران اهلبیت علیه السلام

استان آذربایجانشرقی : (8)

زندگینامه شاعر اهلبیت : دخیل (آخوند ملا حسین مراغه ای )
نه تاریخ ولادتش را کسی میداند نه وفاتش را !نه تذکره های نامی او برده اند نه سفینه ها اثری از وی
 بر صفحات خود ثبت کرده اند . در شعر معاصرانش نامی از او به میان نیامده و در جنگ ها نیز قطعه
شعری به نام وی نوشته نشده است !!! هر دری که زدیم به رویمان گشوده نشد و به هر منبعی که
مراجعه کردیم نتیجه ای نگرفتیم
حتی وقتی از احفاد و اولادش سراغ احوال و اقوالش را گرفتیم جز بی اطلاعی چیزی دسگیرمان نشد !
 هر چه هست پرده ای از ابهام سر تا سر حیاتش را پوشانده و مماتش را نیز تحت تاثیر قرار داده است !
در حالیکه رلال شعرش از همان آغاز در جویبار زمان جاری است و زینت بخش مجالس عزاداری .
کمتر مداحی است که شعرش را نداند و با سوز و گداز عارفانه در مساجد و تکایا نخواند .
 
آنچه انسان را به تفکر وا میدارد و در واقع ذهن را بر می آشوبد این است که چگونه شاعری با این همه
استعداد و ابتکار با این همه دایره ی نفوذ و بالاتر از همه با این همه عشق و علاقه و دلبستگی که به
خاندان پیامبر را دارد و شعر او را تا این حد از علایق مذهبی و احساسات عاطفی بر خوردار کرده چگونه
این چنین غریب و ناشناخته مانده است ؟؟؟؟
آری سخن از دخیل مراغه ای است ملا حسین دخیل مراغه ای شاعر و مرثیه گوی آذربایجان و مداح اهلبیت
که تاثیر شعرش در شعر رثانی برداشته شده و شعرایی همچون اشراق (میر مراغه ای ) و دیگران در این نوع
شعر کوشش هائی به عمل آورده اند ولی شیوه شعر دخیل به گونه ای دیگر است و متفاوت با شعر همه
کسانی که قبل از او پای به میدان شعر رثانی نهاده اند .
 
شاعری که نسخه های شعر او تا 200 تا 250 سال قبل بر میگردد ...
 
بنا به قولی شعرای قرن سیزدهم هجری بوده وادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدوّن و نظام مند درآورد،
دخیل به شاعر مقتل‌نویس معروف است چون یک مقتل شش جلدی به صورت نظم و نثر نوشته است.
 
این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و بزبان ترکی در شش جلد مکرر در تبریز چاپ شده است.
و یک اثر واقعا ارزشمند برای ارادتمندان اهل بیت میباشد
 نمونه ای از اشعارش
 
باش وئرن من، باش کسن سن، قیل و قال ائتمک نه‌چون
 
بیر نفر مظلومو اؤلدورمکده بو غوغا نه‌دیر
 
ایندی یئل طوفان ائدر، توز تورپاغی ائیلر کفن
 
یار کویوندا شهیده خلعت دیبا نه‌دیر
 
 
سلطان کربلا

باشدان سینیب سفینه عمان کربلا
باشدان آشیب تلاطم طوفان کربلا
مین دوقوزیوز یارادان آخیردی قان
دریایه دوندو عرصه میدان کربلا
غم عالمی باسیبدی کی قانه اولبدو غرق
 سکان عرش کرسی ایوان کربلا
گوزدن گلیر همیشه یانان قلبدن گلاب
چون دوست گویولدورگل بستان کربلا
 نان و طعام وئرمه دیلر چون سو ایستدی
جان وئردی العطش دئدی مهمان کربلا
وئردی ال اوسته بارماغی بارماقدا خاتمی
ختم ائیله ییب سخاوتی سلطان کربلا
ارکان عرشه رعشه سالیب بانگ العطش
 بیردن وئرنده سس سسه طفلان کربلا
سسلندیلر سویاندا مدینه خانملاری
نه قورخولو چول اولدو بیابان کربلا
جان وئردی کربلاده وئریب کربلایه جان
خون حسین (ع) دوباره اولوب جان کربلا
جان واردی کربلاده بودور جانلی شاهیدیم
خاک شفای مرقد سلطان کربلا
 گل گل دوروبدو قانلار عجب گوللری آچیب
جبریل اولوبدو مرغ نواخوان کربلا
 بیر خار اوخ کیمی یئتیشیب گول بوداقینه
 آغلا همیشه غنچه خندان کربلا
اوخلار یاغیب یاغیش کیمی اولدو باهار خزان
 سو وئردی گولشنه سولو پیکان کربلا
قربان اگر بودور کی کسیلدی گرگ منی
قربانلاری اوزو اولا قربان کربلا
 
حضرت عباس (ع) بو حالی گورنده نئیله دی ؟

کی ای شهنشه روز جزا سلام علیک
 پناه عترت شیر خدا سلام علیک
 سلام اولا سنه ای سید جنان قارداش
سلام اولا سنه ای گوللری سولان قارداش
عطش هجوم ائله ییب تشنه لبدیر اطفالین
وئریر سو سوزدان عیالین تمام جان قارداش
کباب اولوب جگریم زینبین صداسیندان
یوووقدو روحیم ائده ترک آشیان قارداش

زندگینامه شاعران اهلبیت علیه السلام

استان آذربایجانشرقی : (7)

زندگینامه مرحوم حاج عبدالرحیم شباهنگ متخلص به هندی از شعرای مرثیه سرای تبریز
از جمله شاعران ترکی زبان قرن اخیر که حقا از مفاخر ادبی آذربایجان بوده و دارای
ذوق قوی و قریحه سرشار و اطلاعات کافی بود یکی هم مرحوم آقای عبدالرحیم شباهنگ
متخلص به هندی است که به علت اجتناب از خود نمائی که مبادا خدمات ارزنده اش در
آستان حضرت ابی عبدالله بی شائبه نگردد در حال حیات اجازهء چاپ آثارش را نمیداد و
 و هر وقت پیشنهاد چاپ اشعارشان میشد میگفتند من قربه الی الله و بنام خدمتبه هدف
مظلوم کربلا شعری نوشته ام ٫ بدست هر کس میرسد میخواند و احتیاجی به چاپ آنها
نمی بینم. مرحوم هندی در تبریز دیده به جهان گشوده و در اواسط عمر مدتی در استانبول
با اشتغال تجارت اقامت گزیده و سپس در تهران رحل اقامت افکنده و ساکن آندیار شده اند
و تقریبا هر سال برای صله ارحام و دیدار دوستان سفری به تبریز میکرده و در اجتماع ادب
دوستان تبریز شرکت کرده و بر صفای آنها می افزودند تا بالاخره در سال ۱۳۸۷ هجری قمری
بعد از ۱۰۰ تا ۱۰۲ سال عمر پر برکت سر به خاک تیره کشیده و دار فانی را وداع گفتند.
خداوند غریق رحمتشان کند.   
منبع:دیوان هندی